Cover

Het werk van een chauffeur

Jan en zijn zoon Joost zijn beide vrachtwagenchauffeur, maar hun dag is totaal verschillend.

Jan zijn wekker gaat om 04.00 uur, want om 04.45 uur moet hij bij het distributiecentrum zijn. Zijn wagen is reeds al geladen, hij kan dus direct weg. Maar... niet voordat hij een inspectierondje om zijn wagen doet en een bak koffie haalt bij zijn collega's binnen. Hij is dan wel de hele dag onderweg, maar heeft veelvuldig contact met ze...

Het eerste adres is een winkel in de binnenstad. Hij is er mooi op tijd, want het is nog niet zo druk op de weg. Hij lost de eerste karren, werkt de emballagelijst bij en gaat naar het volgende adres. Joris van de planning belt: "Nu je toch nog in de buurt bent, kan je even langs de Jagerstraat in Amsterdam om fust op te halen?" Tuurlijk... zijn planning loopt dan nog volgens schema...

Om 15.00 uur heeft hij 10 adressen beleverd en zet hij de vrachtwagen op de juiste plek. Hij laat zijn digitale bestuurderskaart uitlezen, spreekt nog even een paar collega's en gaat weer naar huis. Om 16.10 uur ligt ie lekker languit op de bank...

Joost is er nog niet. Hij moest eigenlijk om 10.00 uur beginnen, maar kreeg de avond ervoor een wijziging door. Hij heeft de shift van 12.00 tot 18.00 uur en van 22.00 tot 02.00 uur gekregen. Joost rijdt op de betonmixer voor een groot verkeersproject bij Den Haag. Met een volle wagen naar Den Haag, lossen en weer terug naar de centrale in Rotterdam en weer lossen in Den Haag.

Hij vindt het geweldig, met dat zware materieel en al die grote projecten ziet ie groeien door zijn werk. Ja, hij is wel de hele dag van huis....

Meer weten?
Patricia Freek Hoofd Opleidingen Vestiging: Work Academie
Solliciteer direct naar een opleidingsplaats